Découvrez nos professeurs et professeures!

Miriam Lacasse

Médecin clinicienne enseignante titulaire

Partager la fiche :

Contribution à la recherche

Axe de recherche de l'Université Laval :

Santé et bien-être durables

Thématiques de recherche de la Faculté de médecine :

Pédagogie des sciences de la santé
Santé des populations et pratiques optimales en santé

Domaines et intérêts de recherche du (de la) professeur(e) :

Gestion de l'éducation et de la formation
  • Évaluation des performances des élèves et des enseignants
Formation des maîtres
  • Enseignement
  • Approches éducatives
Apprentissage
  • Difficultés d'apprentissage

Projets de recherche

  • Identifying how contextual factors in the workplace influence how Canadian health care professionals enact, maintain and develop their core professional competencies - Conseil de recherches en sciences humaines du Canada - Programme Savoir : Subventions de développement Savoir, McGill University, co-chercheur - 2019-04-01 au 2023-03-31

Publications

  • Reasons to research., , Canadian family physician Medecin de famille canadien, 2007
  • Teaching-skills training programs for family medicine residents: systematic review of formats, content, and effects of existing programs., , Canadian family physician Medecin de famille canadien, 2009
  • Psychometric validation of the Laval developmental benchmarks scale for family medicine, Caroline Simard, Christian Rheault, Johanne Théorêt, Luc Côté, Miriam Lacasse, Jean-Sébastien Renaud, BMC Medical Education, 2021, 10.1186/s12909-021-02797-3
  • Validation d'un outil critérié d'évaluation des compétences des résidents en médecine familiale : étude qualitative du processus de réponse, , Pédagogie Médicale, 2017, 10.1051/pmed/2017023
  • Chronic obstructive pulmonary disease in women., , Canadian respiratory journal, 2007, 10.1155/2007/463435
  • Using field notes to evaluate competencies in family medicine training: a study of predictors of intention., , Canadian medical education journal, 2013
  • Post-exercise heart rate recovery and mortality in chronic obstructive pulmonary disease., , Respiratory medicine, 2005, 10.1016/j.rmed.2004.11.012
  • Expectations of clinical teachers and faculty regarding development of the CanMEDS-Family Medicine competencies: Laval developmental benchmarks scale for family medicine residency training., , Teaching and learning in medicine, 2014, 10.1080/10401334.2014.914943
  • Challenging learning situations in medical education: innovative and structured tools for assessment, educational diagnosis, and intervention. Part 1: history or data gathering., , Canadian family physician Medecin de famille canadien, 2012
  • Développement et mise à l’essai du Guide de rétroaction francophone pour l’observation directe des résidents en médecine familiale au Canada, Christian Rheault, Lyne Pitre, Luce Pélissier-Simard, Marion Dove, Marie-Pierre Codsi, Alexandre Lafleur, Luc Côté, Jean-Sébastien Renaud, Miriam Lacasse, Canadian Medical Education Journal, 2021, 10.36834/cmej.72587
  • Fishing and history taking: from the net to the line., , Canadian family physician Medecin de famille canadien, 2008
  • Challenging learning situations in medical education: innovative and structured tools for assessment, educational diagnosis, and intervention. Part 2: objective examination, assessment, and plan., , Canadian family physician Medecin de famille canadien, 2012
  • Answering clinical questions: What is the best way to search the Web?, , Canadian family physician Medecin de famille canadien, 2007
  • Integrating Physiotherapists into Publicly Funded Primary Care: A Call to Action., , Physiotherapy Canada. Physiotherapie Canada, 2017, 10.3138/ptc.69.4.GEE
  • Supporting early academic family medicine careers with the clinician scholar enhanced-skills program., , Canadian medical education journal, 2019
  • Twelve tips for efficient procedural simulation., , Medical teacher, 2017, 10.1080/0142159x.2017.1391375
  • The Application of Entrustable Professional Activities to Inform Competency Decisions in a Family Medicine Residency Program., , Academic Medicine, 2015, 10.1097/acm.0000000000000671
  • Interventions for undergraduate and postgraduate medical learners with academic difficulties: A BEME systematic review update: BEME Guide No. 85, Yvonne Steinert, Mathieu Nendaz, Shirley Lee, Alexandre Lafleur, Marie-Claude Laferrière, Élisabeth Boileau, Marie-Claude Audétat, Miriam Lacasse, Julie Montreuil, Medical Teacher, 2024, 10.1080/0142159X.2024.2331041
  • Implementing competency‐based education in multiple programs: A workshop to structure and monitor programs' priorities using ADDIE, , The Journal of Competency-Based Education, 2021, 10.1002/cbe2.1257
  • Theories and Models in Health Sciences Education – a Literature Review, , The Canadian Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 2019, 10.5206/cjsotl-rcacea.2019.3.9477
  • Développement de compétences avancées dans la formation des futurs médecins : l’exemple de la médecine familiale au Canada, , Education et francophonie, 2016
  • Interventions for undergraduate and postgraduate medical learners with academic difficulties: A BEME systematic review: BEME Guide No. 56., , Medical teacher, 2019, 10.1080/0142159x.2019.1596239
  • Integrating teaching into the busy resident schedule: a learner-centered approach to raise efficiency (L-CARE) in clinical teaching., , Medical teacher, 2009, 10.3109/01421590902842409
  • Développement, validation et implantation d’un outil novateur critérié d’évaluation de la progression des compétences des résidents en médecine familiale, , Pédagogie Médicale, 2017, 10.1051/pmed/2018007

Contribution à l'enseignement aux cycles supérieurs

Encadrement d'étudiant(e)s pour les programmes suivants :

Disponibilité d'encadrement d'étudiant(e)s

Ce (cette) professeur(e) est présentement à la recherche d'étudiant(e)s.

Envoyer un courriel